ALBANIA - Shkodër, Krujë, Tirana, Durrës

Do Albanii dotarłam z Margitą prosto z Czarnogóry.

Czekała tu na nas Szkodra (Shkodër), jedno z najstarszych miast Albanii, dawna stolica – Krujë, zwana albańskim Krakowem, obecna stolica – Tirana i nadmorska miejscowość Durrës.

Zwiedzanie Albanii zaczęliśmy od Szkodry. Szkodra to przede wszystkim twierdza Rozafa.

Ruiny katedry św. Szczepana w twierdzy Rozafa.

Potem docieramy do współczesnej Szkodry. Na swej drodze poza meczetami możemy zobaczyć katedrę katolicką pw. Matki Bożej Dobrej Rady. Została ona wybudowana w 1898 roku, przy dzisiejszym placu św. Jana Pawła II.
Katedra w czasach komunizmu została przerobiona na halę sportową, ale 25 kwietnia 1993 roku została ponownie poświęcona przez papieża i przywrócono jej religijny charakter.

Najważniejszą atrakcją Kruji jest zamek. Powstał w V lub VI wieku i jest zbudowany na planie elipsy. Potężne mury i 9 wież obronnych stanowiły o potędze fortecy. W Krujë, w 1405 roku urodził się Skanderbeg - albański przywódca, powstaniec i bohater narodowy. Aktualnie wewnątrz zamku można odwiedzić muzeum Skanderbega oraz muzeum etnograficzne.

Z centrum Kruji do zamku prowadzi stara, urokliwa uliczka handlowa zwana „tureckim bazarem”. Zachowały się na niej ładne, stylowe domki i warsztaty z XIX wieku.

W Tiranie czekał na nas nocleg w hotelu, do którego musieliśmy dostać się kolejką górską.

Za datę założenia Tirany uważa się rok 1614. Wtedy to Sulejman Pasza Bargjini postawił szereg budowli użyteczności publicznej. Tirana stała się stolicą Albanii 8 lutego 1920 roku. Od tego momentu rozpoczął się jej rozwój. 30 marca 1939 roku Tirana została, tak jak i reszta kraju, zajęta przez Włochy. 17 listopada 1944 roku, po zaciekłej walce między wspieranymi przez komunistów mieszkańcami miasta, a siłami nazistowskimi miasto zostało wyzwolone. Wkrótce potem w mieście powstał komunistyczny rząd, na którego czele stanął Enver Hodża. Na przełomie lat 80. i 90. przez miasto przetoczyła się fala gwałtownych demonstracji, które ostatecznie doprowadziły do załamania się komunistycznego reżimu w 1991 roku.

Piramida - byłe mauzoleum Hoxhy

Socrealistyczna mozaika na Muzeum Narodowym

Na placu Skanderbega stoi XVIII-wieczny meczet Etehem Bey, jeden z niewielu ocalałych w latach 60., kiedy to Enver Hodża wprowadził państwowy ateizm, a po wielu meczetach, cerkwiach i kościołach przejechały spychacze. Był jedynym czynnym meczetem w kraju, ale nie dla Albańczyków. Mogli do niego wchodzić tylko obcokrajowcy.

Przejazdem odwiedziłyśmy Durrës, w którym można zwiedzić rzymski amfiteatr.

W Albanii często mogłyśmy zobaczyć bunkry.

Z Albanii udałyśmy się do ostatniego kraju na naszym wakacyjnym szlaku. Kolejną noc spędziłyśmy już w Macedonii.